Visualització de contingut web

Imprescindibles

Imprescindibles

Sanitat incorporarà tècniques d'intel·ligència artificial a la classificació d'urgències i emergències sanitàries del 112 per a optimitzar la resposta sanitària

Sanitat incorporarà tècniques d'intel·ligència artificial a la classificació d'urgències i emergències sanitàries del 112 per a optimitzar la resposta sanitària

Sanitat incorporarà tècniques d'intel·ligència artificial a la classificació d'urgències i emergències sanitàries del 112 per a optimitzar la resposta sanitària

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, i el director general de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, José María Ángel, han presentat els resultats d'un projecte d'innovació i investigació que incorporarà una eina nova amb tècniques d'intel·ligència artificial a la classificació de les urgències i emergències sanitàries que es reben en el telèfon 112.

Aquesta nova eina s'està desenvolupant gràcies al treball conjunt de la Conselleria de Sanitat i experts de la Universitat Politècnica de València i de la Universitat de València, que han sigut els encarregats d'incorporar aquestes tècniques d'intel·ligència artificial per a ajudar els operadors del 112 a classificar les telefonades, l'element clau de tot el sistema d'Emergències.

Tant Ana Barceló com José María Ángel, que han estat acompanyats del rector i la rectora de les dues universitats valencianes, Francisco José Mora i María Vicenta Mestre, i la directora general d'Assistència Sanitària, María Amparo García Layunta, han subratllat que es tracta "d'un pas important de cara al futur de la sanitat".

"Aquest projecte pioner col·loca la sanitat valenciana a l'avantguarda de l'aplicació tecnològica per a la gestió dels recursos de manera més eficaç i molt més racional", ha assenyalat la titular de Sanitat.

La consellera ha explicat que "l'atenció telefònica de la demanda sanitària de la població suposa un repte per a l'assignació i la gestió de recursos sanitaris, ja que en el telèfon 112 es reben peticions d'atenció tant en els casos més greus com en les condicions de salut que no revisten cap gravetat i no requereixen una atenció immediata".

Actualment l'atenció de les telefonades sanitàries la gestionen els operadors del 112, que segueixen els protocols de classificació elaborats per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública. El 60 % del total d'avisos que es reben en el telèfon 112 són de caràcter sanitari.

El director de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta les Emergències, José María Ángel, ha destacat que el "valor d'aportar els 70 milions de telefonades que acumula el 112 suposa una informació valuosíssima per a millorar un concepte que és clau: millorar la isòcrona, el temps de resposta a les emergències, en aquest cas les sanitàries".

La classificació de la telefonada sanitària és l'element clau de tot el sistema d'Emergències, en paraules de José María Ángel, que ha explicat que en els diversos sistemes d'emergències nacionals no hi ha cap protocol que haja sigut validat científicament pel que fa a la pròpia eficàcia, per a classificar l'incident que descriu la persona que dona l'alerta en tot l'espectre de gravetats que es pot donar.

Per la seua banda, la rectora de la Universitat de València, María Vicenta Mestre, ha agraït la tasca que es fa, "per tres raons: per haver desenvolupat un sistema orientat a la millora d'una tasca fonamental com és la classificació de la demanda sanitària; perquè aquest encàrrec de la Generalitat evidencia una orientació de les polítiques públiques basada en la incorporació de la tecnologia i la millora permanent dels serveis públics, i perquè mostra una aposta del Govern pels serveis públics i, en particular, per la sanitat pública".

El rector de la UPV, Francisco José Mora, ha destacat que "les dues universitats disposen d'equips d'investigadors referents en IA en l'àmbit nacional i internacional, els resultats dels quals estan avalats per una àmplia producció científica.

Som conscients que hi ha molt per fer en l'àmbit de la intel·ligència artificial, les aplicacions innovadores en dades massives, el processament del llenguatge natural, la cooperació home-màquina… Estem participant en la construcció d'un futur prometedor i sostenible i volem ajudar a produir avanços significatius".

Gràcies a l'avaluació contínua dels protocols de classificació entre la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, junt amb l'anàlisi de la complexitat de la classificació i el correcte emmagatzematge dels casos històrics, s'ha pogut construir un projecte conjunt per a desenvolupar una eina que ajude els operadors del 112 en la tasca de classificació mitjançant les tècniques d'intel·ligència artificial.

El resultat final del projecte d'innovació i investigació és l'algoritme matemàtic d'intel·ligència artificial que es presenta aquests dies.

La implantació del nou sistema de classificació tindrà un temps aproximat d'un any per a formar el personal operador del 112 en els nous protocols de treball i per a implantar dins del sistema informàtic d'Emergències l'algoritme i les noves interfícies d'usuari.

Quatre anys de treball

Des de l'any 2015, es treballa en la creació d'aquest sistema d'intel·ligència artificial basat en tècniques d'aprenentatge automàtic que millore la classificació de la demanda sanitària pel que fa a la predicció de la gravetat de la situació.

L'equip de la Conselleria de Sanitat ha treballat durant aquests anys per a preparar prop de 5.000.000 de casos d'urgències i emergències sanitàries perquè els investigadors puguen entrenar el sistema d'intel·ligència artificial.

L'objectiu final és millorar el treball dels i les professionals sanitaris i augmentar la qualitat de l'atenció a les urgències i emergències sanitàries de la població de la Comunitat Valenciana.